Zoeken in De Pinte.be

Home  /  Leven  /  Welzijn  /  Stop Corona  /  Vaccinatiecentrum Nazareth  /  FAQ - Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen - FAQ

Wanneer starten de vaccinaties? 

• De start van de vaccinaties hangt af van de levering van de vaccins. Volgens de huidige planning start de vaccinatie van de 65-plussers in de week van 22 of 29 maart.
• De overheid nodigt je uit wanneer je aan de beurt bent.
• Vaccinatiecentrum Nazareth hangt af van de levering en toewijzing van het aantal vaccins en heeft dit zelf niet in de hand.

Wanneer krijg ik mijn uitnodiging? Mensen die ik ken hebben die al gekregen, maar ik nog niet.
• Niet iedereen krijgt het vaccin op hetzelfde moment.
• Op basis van wetenschappelijk advies krijgen sommige groepen het vaccin vroeger dan andere: bewoners van woonzorgcentra, zorgverleners, ouderen en chronisch zieken. Daarna komt de brede bevolking aan de beurt.
• Nadien worden burgers uitgenodigd volgens leeftijdscategorie of risico-patiënten ( onder voorbehoud )

Kan ik me aanmelden voor een reservelijst? 
Vaccinatiecentrum werkt niet zelf met reservelijsten, maar de Vlaamse overheid werkt aan een tool. In eerste instantie wordt er vooral ingezet op het mobiliseren van de mensen die effectief zijn uitgenodigd. In tweede instantie (bijvoorbeeld als de uitgenodigden al gevaccineerd blijken, worden nieuwe mensen uitgenodigd binnen dezelfde doelgroep). Pas in laatste instantie zou hiervan afgeweken kunnen worden, maar enkel met de bedoeling te voorkomen dat vaccins verloren zouden gaan. 

Lees meer over de Vlaamse aanpak voor reservelijsten
Vaccinatiecentrum Nazareth bereikt momenteel een hoge opkomst van uitgenodigden. 

Ik ben uitgenodigd voor een inenting met het AstraZeneca-vaccin. Kan ik wachten tot een ander vaccin beschikbaar is?
• Nee, dat kan niet. Alle COVID-19-vaccins in België zijn veilig en doeltreffend.
• De overheid heeft beslist dat je niet meer kunt veranderen van vaccin, eenmaal dit aan jou is toegewezen.

Wat met de berichten rond problemen met het AstraZeneca-vaccin? 
• Het coronavaccin van AstraZeneca is zeer werkzaam en veilig, maar kan bij een aantal mensen inderdaad vervelende nevenwerkingen veroorzaken. Die nevenwerkingen zijn niet gevaarlijk en verdwijnen altijd vanzelf. Ze kunnen een tot twee dagen aanhouden en in sommige gevallen leiden tot kortstondig werkverlet. 

• Landen die het toedienen van het AstraZeneca (AZ)-vaccin onderbraken, deden dit omwille van de melding rond ingeënte mensen die bloedklonters kregen, waarbij sprake van één overlijden.
• Het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) onderzocht deze gevallen en kwam tot de conclusie dat de voordelen groter blijven dan de risico"s. Het EMA onderzoekt ook het specifieke pakket die het probleem veroorzaakte. Van die stock werden geen vaccins in België geleverd.
• De Taskforce beslist om het vaccineren verder te zetten, maar zowel het FAGG en de Task Force blijven dit dagelijks opvolgen.
Meer info op de pagina"s van de Vlaamse overheid en Gezondheid en wetenschap

Waarom krijgen mijn kinderen geen uitnodiging?
• Tot nader order krijgen alleen burgers 18+ een uitnodiging.
• Er zijn momenteel geen gegevens beschikbaar over de vaccinatie van kinderen. Momenteel lopen studies bij jongere leeftijdsgroepen. In de tweede helft van 2021 zijn er genoeg gegevens voor een aanbeveling over de vaccinatie van kinderen.
• Enkele studies over het vaccin liepen vanaf 16 jaar. Daarom kan het vaccin van Pfizer/BioNTech wel vanaf 16 jaar toegediend worden.

Wanneer kan ik me laten vaccineren?
•  De overheid nodigt je uit zodra je aan de beurt bent. Hierna vind je uitleg over hoe dat concreet gaat.
Meer info over hoe de overheid de vaccinaties aanpakt, lees je hier.
Belangrijk: zonder uitnodiging van de overheid kun je je niet laten vaccineren in het vaccinatiecentrum.

Wanneer krijg ik mijn uitnodiging?
•  De overheid stuurt je een brief en mail of sms met meer uitleg. Twee weken voor je vaccinatie mag je deze info verwachten. Soms kan de uitnodiging aankomen op kortere termijn.
•  De mail of sms krijg je alleen als je ziekenfonds deze gegevens van je heeft.

Hoe maak ik een afspraak?
•  Met de link in je uitnodiging kun je hier een afspraak bevestigen voor je vaccinatie.
•  Het e-ticket dat je per mail krijgt na de boeking van je afspraak is je toegangsticket voor het vaccinatiecentrum.
Je mag dit afdrukken of meebrengen op je smartphone.
•  Uiteraard helpt het lokale callcenter je ook verder met al je vragen, ook om een afspraak te maken.
In de brief staat  "Maak je afspraken voor dd/mm/jjjj". 

Moet ik mijn afspraken bevestigen voor die datum, of moet ik me daarvoor ook laten vaccineren?
•  De code in de uitnodiging is 30 dagen geldig. Je moet voor de vermelde datum je afspraak hebben vastgelegd.
•  Als je code is vervallen, krijg je over een aantal maanden een nieuwe uitnodiging. Daarmee kun je opnieuw een afspraak maken.

In sommige gemeenten krijg je geen datum voorgesteld? Hoe zit dat bij Vaccinatiecentrum Nazareth?
•  In Nazareth werken we via uitnodiging met pre-booking: In de meeste gemeenten krijg je een uitnodiging met een vooraf bepaalde vaccinatiemomenten. Je kan die data bevestigen, wijzigen of annuleren met je vaccinatiecode.
•  Uitnodiging zonder pre-booking: In sommige gemeenten krijg je geen vaccinatiemoment voorgesteld, maar kan je zelf de afspraak inboeken op data van jouw keuze. In Vaccinatiecentrum Nazareth is dat niet mogelijk. 

De code uit mijn uitnodiging werkt niet.
•  Contacteer het callcenter via info@vaccinatiecentrumnazareth.be of via 09 396 65 60.

Hoeveel tijd moet er zitten tussen de eerste en de tweede afspraak?
•  De code in de uitnodiging gebruik je om je eerste afspraak te bevestigen. Het systeem boekt automatisch de datum voor je tweede dosis van het vaccin. De termijn tussen de 2 inentingen hangt af van het type vaccin dat de overheid voorziet per persoon.

Wanneer maak ik de afspraak voor mijn tweede vaccinatie?
•  Dat is niet nodig: de afspraak voor je tweede prik wordt automatisch samen met de afspraak voor je eerste vaccinatie vastgelegd.
• De code in de uitnodiging gebruik je om je eerste afspraak te bevestigen . Het systeem reserveert meteen de datum voor de tweede dosis van je vaccin.

Mijn partner en ik hebben allebei een uitnodiging gekregen. Kunnen wij samen een afspraak maken?
• In principe niet en ligt de datum voor je inenting vast. Contacteer eventueel het callcenter op 09 396 65 60 om te kijken of jouw afspraak verplaats wordt. 
• De drukte en het aantal beschikbare plaatsen bepalen of je je samen met een bekende kunt laten vaccineren.

Krijg ik een schriftelijke bevestiging van de afspraak die ik telefonisch heb geboekt?
•  Als we over je mailadres beschikken of als je aan de telefoon ook je mailadres hebt doorgegeven, krijg je per mail een e-ticket. Dit e-ticket is het bewijs van je afspraak. Je mag dit afdrukken of bijhouden op je smartphone. 
•  Het e-ticket toon je in het vaccinatiecentrum, samen met je identiteitskaart.

Ik heb geen smartphone en kan mijn e-ticket niet afdrukken.
• Als je je afspraken hebt kunnen boeken (online of via het callcenter 09 396 65 60), mag je je op die dag(en) aanmelden in het vaccinatiecentrum.
• Neem alvast je uitnodiging mee geprint of digitaal en een identiteitsbewijs + eventueel samen met een medicatielijst indien van toepassing.

Help je hulp nodig om een afspraak voor de vaccinatie te bevestigen?
•  Bevestig zeker je afspraak online of per telefoon via 09 396 65 60. Vraag hulp aan kennissen, buren, familie om je mee te helpen. Je code om een afspraak te bevestigen blijft 30 dagen geldig. Zodra er nieuwe vaccins zijn, kun je opnieuw een afspraak proberen te maken.

Opgelet voor vervalste uitnodigingen
•  Vaccinatie is voor iedereen gratis. Schrijf hiervoor dus geen geld over en deel geen bankgegevens.
•  Mensen met kwade bedoelingen sturen valse uitnodigingen uit. Hier zijn enkele tips om valse uitnodigingen te herkennen. 
o Een persoonlijke uitnodiging krijg je altijd per post. Wees op je hoede als je enkel een sms of mail krijgt.
o Enkel de regionale overheden versturen uitnodigingen. Uitnodigingen van bijvoorbeeld een vaccinproducent zijn dus vals.
o De uitnodiging komt op jouw naam.
o  de e-mail is afkomstig van cov19-vaccin@doclr.be. De sms wordt verstuurd vanuit het nummer 8811.
o Meer info via laatjevaccineren.be
Meld valse of verdachte berichten via verdacht@safeonweb.be.
vaccinerenbanner--laatvaccineren-a7BK61

Afspraak annuleren, wijzigen of overnemen
Wat als ik me niet meer wil laten vaccineren?
• Als je al een afspraak hebt gemaakt en je je bedenkt, vragen we dat je die annuleert. Dan kunnen we de vrijgekomen plaats in het vaccinatiecentrum aan iemand anders geven. 
• In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren. Je kunt ook aangeven dat je niet wilt gevaccineerd worden.
Kan ik mijn eerste afspraak verplaatsen?
•  Je kunt je eerste afspraak verplaatsen. Hiervoor annuleer je eerst je bestaande afspraak.
In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren.
•  Vervolgens krijg je een mail met een code voor een nieuwe afspraak. Met deze code kun je een nieuwe afspraak maken. 
Belangrijk: bij annulatie van je eerste vaccinatiedatum vervalt meteen ook de datum voor je tweede vaccinatie.
Kan ik mijn tweede afspraak verplaatsen?
•  Het is belangrijk dat je je tweede vaccinatie een exact aantal weken na je eerste dosis krijgt.
•  Als je al een eerste dosis hebt gekregen, kun je de datum voor de tweede vaccinatie niet meer aanpassen.
De datum voor je tweede inenting is afhankelijk van het type vaccin dat de overheid voorziet.
Wat als ik niet op de afspraak kan zijn?
• Als je niet aanwezig kunt zijn, moet je annuleren.
• In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren.
• Vervolgens maak je een nieuwe afspraak.
Heb je problemen met het annuleren van je afspraak?
Bel ons callcenter op 09 396 65 60
Wat als ik ziek ben op de dag van mijn afspraak?
• Als je ziek bent, mag je je niet laten vaccineren. Blijf thuis.
Verplaats je afspraak. In de bevestigingsmail van je afspraak staat een link waarmee je je afspraak kunt annuleren of aanpassen.
Een lid van mijn gezin had een afspraak, maar kan niet gaan. Mag ik in zijn/haar plaats komen met zijn/haar code en mijn identiteitskaart?
• Een reservatie is strikt persoonlijk. Je mag niet met een afspraak op naam van iemand anders komen.
Kan ik mijn afspraak doorgeven aan een familielid of een vriend?
• Je mag geen afspraak doorgeven.

-pSQIH1

Afspraak vergeten / e-ticket kwijt

Ik ben de data van mijn afspraken vergeten.
• De data van je afspraken staan vermeld op je e-ticket.

Ik had een afspraak, maar ben die vergeten. Kan ik me spontaan aanmelden voor een vaccinatie?
• Dat kan niet. Je moet eerst een nieuwe afspraak maken.

Ik ben mijn e-ticket kwijt.
•  Als je een afspraak had en je je e-ticket niet meer hebt, ga je naar de helpdesk in het vaccinatiecentrum.
•  Op voorlegging van je identiteitsbewijs krijg je een nieuw e-ticket.
•  Via ebox of https://burgerprofiel.vlaanderen.be of door te bellen naar het infonummer 1700 van de Vlaamse overheid, kan je vragen om een kopie van jouw uitnodiging te mailen. 

Ik ga liever naar een ander vaccinatiecentrum, bijvoorbeeld dichter bij mijn werk. Kan dat?
•  Je kunt je alleen laten vaccineren op de locatie in je uitnodiging. Daar ligt een vaccin voor je klaar.

Ik ben mindermobiel. Hoe geraak ik aan het vaccinatiecentrum?
•  Er zijn een aantal vervoermogelijkheden voor wie mindermobiel is. 
Parkeren kan vlakbij het vaccinatiecentrum. Alles is op gelijkvloers en rolstoeltoegankelijk. Alle info doorheen het vaccinatiecentrum is uitgeschreven of via icoontjes aangeduid. Doventolkbegeleiding kan voorzien worden, maar meld bij voorkeur vooraf specifieke noden via 09 396 65 60 of info@vaccinatiecentrumnazareth.be.

Kan ik ook op een locatie in mijn buurt gevaccineerd worden?
•  Als je echt je huis niet kunt verlaten om medische redenen, kun je op een later moment thuis gevaccineerd worden. Contacteer je huisarts. Alleen zij/hij kan beslissen of een thuisvaccinatie nodig is.

-qF0e02

In het vaccinatiecentrum

Ik ben mijn identiteitskaart kwijt, of ze is vervallen.
• De gemeente bekijkt wat er in dit geval gebeurt. Zodra we de info hebben, lees je dat hier.

Mag ik een begeleider meenemen?
• Je mag altijd een mantelzorger, helper of tolk meebrengen naar het vaccinatiecentrum. Deze persoon mag je bij alle stappen van de vaccinatie begeleiden. Laat kinderen of niet-essentieel gezelschap bij voorkeur thuis of buiten wachten. Begeleiders respecteren ook de algemene maatregelen: mondmasker dragen, handen ontsmetten. 
• Als je specifieke begeleiding nodig hebt, kun je dit vooraf melden via het  callcenter 09 396 65 60.  Je vindt onze contactgegevens ook terug op je uitnodiging.
• In het vaccinatiecentrum kun je hulp vragen aan een steward. Je kan er ook naar toilet. 

Hoeveel te laat mag ik op de afspraak komen?
• Je kan maximaal 10 minuten te laat komen. De capaciteit van het vaccinatiecentrum is daarop afgestemd en de timing is gelinkt aan het aantal geopende vaccins dat binnen een specifieke termijn moet gebruikt worden. 
Kom dus op tijd! Als je te laat komt, bestaat de kans dat we je niet meer kunnen vaccineren en dat je een nieuwe afspraak moet maken.

Krijg ik een bewijs van vaccinatie?
• Op mijngezondheid.be kun je een vaccinatiebewijs downloaden.

Krijg ik een bewijs om voor te leggen aan mijn werkgever?
• Je ontvangt een ticket met het vaccin dat je hebt gekregen en het tijdstip waarop je het vaccinatiecentrum mocht verlaten. Dit ticket kan als bewijs van vaccinatie dienen voor je werkgever.

Ik wil op dit moment niet gevaccineerd worden, mogelijk later wel.
• Na het ontvangen van je uitnodiging heb je tijd om te reageren.
• Als je na 30 dagen geen afspraak hebt gemaakt, vervalt je code. In dat geval krijg je later opnieuw een uitnodiging. Dit kan een aantal maanden duren.

Ik wil niet gevaccineerd worden.
Laat ons zeker weten dat je geen vaccin wilt. Zo kunnen we iemand anders helpen met je vaccin.
• Gebruik de link in je uitnodiging, tik je vaccinatiecode in en registreer dat je niet meer gecontacteerd wilt worden.

Kan ik me met de code in de uitnodiging ook laten vaccineren door mijn huisarts of thuisverpleegkundige?
• Nee, dat kan niet. De code kun je alleen gebruiken om een afspraak te maken voor het vaccinatiecentrum.
Alleen daar ligt een vaccin op je te wachten.

Ik heb een uitnodiging gekregen, maar ben al via een andere weg gevaccineerd. Moet ik me nog eens laten vaccineren?
Laat ons zeker weten dat je al gevaccineerd bent. Zo kunnen we je vaccin aan iemand anders geven.
• Gebruik de link in je uitnodiging, tik je vaccinatiecode in en registreer dat je al gevaccineerd bent.

Hoeveel kost de vaccinatie?
• De vaccinatie is gratis. De overheid betaalt de kosten.

Hoeveel tijd voorzie ik voor een vaccinatie?
• Als alles vlot verloopt duurt het volledige vaccinatietraject maximaal 45 minuten vanaf aankomst tot vertrek.

VACCINATIECENTRUM NAZARETH

Drapstraat 76
9810 Nazareth
tel. 09 396 65 60
Weekdagen: 9 tot 12 uur - 14 tot 17 uur
Vaccinatiecentrum Nazareth is een samenwerking tussen de De Pinte, Nazareth en Sint-Martens-Latem.
Het medische luik wordt gecoördineerd door de Eerstelijnszone Schelde en Leie. Bekijk hun actuele info hier