Zoeken in De Pinte.be

Home  /  Vrije tijd  /  Jeugd  /  Speelruimte  /  Bespeelbare Kunst

Bespeelbare Kunst

Bespeelbare Kunst_Degi

Bespeelbare kunst in Viteux!

Op het grasplein in Viteux staat sinds zaterdag 22 september 2012 het bespeelbare kunstwerk 'Verbondenheid' van Gerard Thienpont. 

In de plannen voor de renovatie van het kasteelpark Viteux werd opgenomen dat het voormalige tennisterrein zou worden ingericht als speelplek voor jonge kinderen. Omdat klassieke speeltoestellen niet passen in het natuurlijke, harmonieuze kader van het kasteelpark, werd algauw voor de piste van bespeelbare kunst gekozen.  

Verloop van de selectie

Begin 2011 werd een werkgroep opgericht die een aantal keer samenkwam om na te denken over wat men van bespeelbare kunst verwacht. Vervolgens ging de werkgroep op zoek naar mogelijke kunstenaars en bracht op 15 februari 2012 een bezoek aan een aantal ateliers in binnen- en buitenland. 
Aan vijf kunstenaars werd gevraagd een ontwerp in te sturen. De jury, bestaande uit mensen van de werkgroep, koos het meest geschikte ontwerp uit de ingezonden items. Hierbij moesten ze rekening houden met enkele criteria:
  • Bespeelbare%20kunst_gerard%20Thienpont_1visie en bespeelbaarheid
  • relatie met de omgeving
  • duurzaamheid
Het ontwerp 'Verbondenheid' van Gerard Thienpont werd gekozen als winnaar.

Waarom de naam 'Verbondenheid'?

De bespeelbare kunst kreeg bewust de naam 'Verbondenheid' mee omdat hij een abstracte uitbeelding wil zijn van verbondenheid, samenhorigheid en ontmoeting. Het kunstwerk is in de eerste plaats een spel-en ontmoetingsplek voor jonge en iets oudere kinderen. In Park Viteux hoeven zij zich niet te beperken tot het louter bekijken van de kunstwerken. Zij kunnen zich integendeel op een prettige manier uitleven op en rond de kunstwerken.
Bespeelbare%20kunst_Gerard%20ThienpontBeide foto's hiernaast (foto 2 en 3) zijn van de hand van Gerard Thienpont.

Twee sculpturen en zes keien  

Het kunstwerk zelf bestaat uit twee dimensionale vrijstaande sculpturen die aan alle kanten mooi afgewerkt zijn. De zes keien tussen de sculpturen zorgen voor een harmonieuze eenheid en bieden extra speel- en rustmogelijkheden.

Jeugd en kunst: een dynamisch duo in een natuurlijk kader

Op de bovenzijde van elk van de zes keien graveerde kunstenaar Gerard Thienpont een aantal pictogrammen als symbolen voor de zintuigen. De sculpturen en keien nodigen de kinderen inderdaad uit om op zintuiglijke ontdekkingstocht te gaan. Ze kunnen rond en tussen die sculpturen kijken en bewegen, ze kunnen voelen.  


Realisatie van het bespeelbaar kunstwerk  

Realisatie bespeelbare kunst 1Realisatie bespeelbare kunst 2Realisatie bespeelbare kunst 3
Realisatie bespeelbare kunst 4
Realisatie bespeelbare kunst 5Realisatie bespeelbare kunst 6Realisatie bespeelbare kunst 7

Biografie Gerard Thienpont

Gerard Thienpont werd geboren te Zwijnaarde/Gent, op 8 februari 1940. Hij is een Belgische beeldend kunstenaar (beeldhouwer).  Hij begon zijn loopbaan in het Kunstatelier Bressers, te Sint-Denijs-Westrem. Vanaf 1958 tot en met 1968 kreeg hij er de verantwoordelijkheid over de afdeling "beeldhouwen". Intussen volgde hij een artistieke opleiding aan het Hoger Sint-Lucasinstituut (thans 'Hogeschool voor Wetenschap en Kunst' genoemd), te Gent. Hij behaalde er zijn einddiploma ''Beeldende kunsten", specialisatie beeldhouwkunst. Na de stopzetting van Kunstatelier Bressers, begon hij eind de jaren 1960 een zelfstandige loopbaan als beeldhouwer. Hij verwierf door ervaring de titel van meester-beeldhouwer. Zijn werk bestaat hoofdzakelijk uit talloze restauraties, al is ook zijn eigen creatief werk van belang.

Restauratiewerken (selectie):

Uit een lange en gevarieerde lijst vermelden wij enkele restauraties:

  • Menen, Stadhuis: nieuwe beeldhouwwerken aan de voorgevel (fronton, bestaande uit twee vrouwelijke figuren en wapenschild, die de rechtspraak symboliseren). Witte steen.
  • Groothertogdom Luxemburg, Luxemburg-stad, Bank: nieuwe beeldhouwwerken aan de voorgevel (twee grote allegorische figuren, personificaties van het handeldrijven). Bruine zandsteen.
  • Leuven, Martelarenmonument, Martelarenplein: nieuwe beeldhouwwerken aan de sokkel van het monument (twee grote bas-reliëfs, uitbeelding van de "Duitse invasie" in de oorlog 1914-1918 en de "wederopbouw" van de stad Leuven). Witte steen. 
  • Oudenaarde, voormalige Abdij "Maagdendale": nieuwe beeldhouwwerken aan de buitengevel van het voormalig Abdissenhuis (haut-reliëf, uitbeelding "Aanbidding van Maria door Heilige Bernardus"). Witte steen. 
  • Nieuwe beeldhouwwerken aan de buitengevels van kerken en stadhuizen in diverse steden, o.a. Brussel, Gent, Leuven, Mechelen, Oudenaarde, Roeselare, Tongeren. Witte steen.

Eigen creaties (selectie):

  • Melsele/Beveren, Bedevaartsoord "Onze-Lieve-Vrouw van Gaverland": beeldhouwwerken in de openbare ruimte (15 Mariale staties/beeldengroepen van de "Nieuwe Beeweg Gaverland", ten oosten van de Kapel "Onze-Lieve-Vrouw van Gaverland"). Witte steen.
  • Sint-Michiels/Brugge, Sint-Michielskerk: beeldhouwwerk aan de voorgevel (beeld van "Heilig Hart"). Metaal. 
  • Sint-Niklaas,Don Boscokerk: beeldhouwwerk aan de voorgevel (beeld van "Don Bosco"). Witte steen.
  • Gent, Redemptoristenkerk: beeldhouwwerk in de kerk (beeld van "priester Neumann"). Gips. 
  • Gent, ACV Gent-Eeklo. Beeldhouwwerk (verticaal abstract beeld, uitbeelding "Bouwen aan de wereld"). Witte marmer.
  • Jordanië, Al Bitra (Petra), Hotel met kuuroord: beeldhouwwerk in de inkomhal (haut-reliëf, compositie van historische elementen). Witte steen. 
  • Engeland, Londen, Bank: beeldhouwwerken aan de buitengevel (twee haut-reliëfs, uitbeelding van "gespiegelde eenhoorns"). Witte steen. 
  • Waregem, Hotel: beeldhouwwerken op de binnenplaats (twee verticale abstracte beelden, uitbeelding van "ingetogen naakt" en "eeuwige omhelzing"). Witte steen.

Bibliografie (selectie):

  • DE SMIDT, F.: De Sint-Niklaaskerk te Gent. Een paar archeologische gegevens. Uitgegeven door de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België, Brussel, 1978. (Met een vermelding van beeldhouwer Gerard Thienpont)
  • DE SMET, Y., KONGS, P., VAN DOORNE, G. e.a.: Een eeuw zorg om monumentenzorg. Uitgegeven door het Werkcomité van het Hoger Architectuurinstituut Sint-Lucas, Gent, 1981. (Met diverse vermeldingen van meester-beeldhouwer Gerard Thienpont)
  • VAN BUYTEN, L.: Arca Lovaniensis. Artis atque historiae reserans documenta. Jaarboek 2003. Uitgegeven door de Vrienden van de Leuvense Stedelijke Musea, 2004. Bijdrage over de historiek van het Martelarenmonument te Leuven, door kunsthistoricus Guido Bral. (Met een vermelding van beeldhouwer Gerard Thienpont, bij de reconstructie van de twee gebeeldhouwde bas-reliëfs) 
  • VANDEPUTTE, O., DEVOS, F.: Gids voor Vlaanderen. Toeristische en culturele gids voor alle steden en dorpen in Vlaanderen. Uitgegeven door Lannoo N.V., Tielt, 2007. Bijdrage over het dorp Melsele. (Met een vermelding van Gerard Thienpont, als ontwerper en beeldhouwer van de vijftien Mariale staties van de Beeweg Gaverland, in het park van het bedevaartsoord te Melsele/Beveren 


 
Jeugddienst
Polderbos 20
9840 De Pinte